Vår fastighet förvaltas av Cura Center AB. Den ekonomiska förvaltningen sker av Simpleko.
Om du upptäcker något som behöver fixas i huset t ex en lampa behöver bytas eller en dörr som kärvar, vänligen gör en felanmälan till Cura:s kundtjänst. Observera att fel i tvättstugan eller hissen alltid ska anmälas till styrelsen, styrelsen@brfsysslomannen.se
Felanmälan
Felanmälan kan göras helgfri Måndag – Fredag 07:00 – 16:00.
Tel 08 – 21 91 11 eller info@curacenter.se.
Hemsida HTTPS://curacenter.se
Akuta fel/Jourtjänst
Snabba Ryck Fastighetsjour, akuta situationer. Tel 08 – 721 77 77
Avgifts- och hyresfrågor
Kundtjänst Simpleko vardagar 09:00 – 12:00, 13:00 – 15:00
Tel 018 – 661 01 60 eller info@simpleko.se
Medlemsinformation för nyinflyttade: Medlemsinfo nyinflyttade version 2
Brf Sysslomannens stadgar: stadgar-antagna-2023
Brf Sysslomannens antagna ordningsregler: antagna-nya-ordningsregler-sysslomannen-2023
Ansökan om andrahandsuthyrning: Ansökan 2:a handsutyrning
Att tänka på inför andrahandsuthyrning
Vi vill göra alla medlemmar uppmärksamma på de regler som gäller för andrahands- uthyrning. Alla som hyr ut i andra hand eller planerar att hyra ut i andra hand måste få styrelsens godkännande, i enlighet med § 16 i föreningens stadgar.
Vid ansökan om andrahandsuthyrning skall skriftlig ansökan göras till styrelsen. Ansökan behandlas av styrelsen och godkännes eller avslås. Uthyrningstiden ska vara tidsbegränsad. Använd blanketten ovan.
Vi vill betona vikten av att följa föreningens stadgar eftersom det i annat fall kan leda till att nyttjanderätten till lägenheten blir förverkad i enlighet med § 20 punkt två (2) i föreningens stadgar.
Ansökan om renovering: ansokan-om-renovering Word, ansokan-om-renovering PDF.
Att tänka på inför renovering och ombyggnation
Samtliga i föreningen vinner på att lägenheterna håller en hög standard och har ett fräscht utförande. Bostadsrättsinnehavaren svarar fullt ut för skador som uppstår till följd av åtgärderna.
Bra information från Stockholms stad finns på deras hemsida: http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Flytt-av-kok-eller-badrum-/. Om du undrar ifall en åtgärd kräver bygglov eller är anmälningspliktig kan du kontakta Bygglovsavdelningen.
Följande ska göras:
· Skyddstäckning av hissen: måste alltid ske då den ska användas för att transportera byggmaterial mm. Skyddstäckningen hittar du i källaren i gången till tvättstugan.
· Lapp i trapphuset/ anslagstavlan: Ta hänsyn till dina grannar genom att i god tid (minst 48 timmar innan) meddela med lapp i trapphuset om vad som kommer att ske.
. Eventuell vattenavstängning ska aviseras minst 48-timmar innan
. Inga ändringar får göras som påverkar ventilationen, fläkt får ej anslutas till ventilationen och om väggar byggs måste man ha ventilationen i åtanke
· Rivningsmaterial: Du ansvarar för att allt rivningsmateriel som uppstår vid ombyggnationer bortforslas så fort som möjligt. Dessa får under inga omständigheter bli stående i trappuppgången, framför porten eller på gräsmattan. Rivningsmaterial får ej heller läggas i soprummet.
· Allt renoveringsarbete som är ljudkrävande och får endast utföras på vardagar mellan kl. 8-17 och ska aviseras på anslagstavlan, ange under hur lång tid renoveringen planeras pågå.
Om lättare/mindre renoveringar
Lättare renovering som tapetsering, målning och golvbeläggning får göras utan att styrelsen kontaktas. Bostadsrättsinnehavaren svarar dock för att ordningsreglerna följs samt att skada inte uppstår på allmänna ytor.
Om större renoveringar
Vid större åtgärder eller ombyggnation av lägenheten måste ansökan ske till styrelsen innan åtgärderna påbörjas, enligt § 44 i stadgarna. Styrelsens godkännande krävs för att säkerställa att de planerade åtgärderna inte ger upphov till skador utanför lägenheten. Använd blanketten ”Ansökan om renovering/ombyggnad”. Åtgärderna ska även besiktigas på den boendes bekostnad. Som större åtgärd räknas renovering/ ombyggnad av kök samt badrum och renoveringar som gör inverkan på el, vatten och gas. Det samma gäller renoveringar som ger större inverkan på bärande vägg. ”
Information gällande miljörummet
Det upp till oss i huset att tillsammans sköta vårt soprum/miljörum på bästa sätt. I soprummet finns kärl för hushållssopor, papper och kartong samt separata behållare för färgat/ofärgat glas. Vik ihop/platta till kartonger och wellpapp för att vi ska kunna få ner så mycket som möjligt i behållarna. Är det fullt i återvinningsbehållarna finns det en kommunal återvinningsstation på Fridhemsgatan. Farligt avfall och elskrot får inte lämnas i soprummet. För detta hänvisar föreningen till:
– Kommunens återvinningscentraler
– Miljöstation Kungsholmen, Norr mälarstrand 31 vid Preem.
– Mobila miljöstationen blir Returrundan | Stockholm Vatten och Avfall
Bredband
Bostadsrättsföreningen har ett gruppavtal för bredband med leverantören Ownit. Detta är obligatoriskt och läggs på månadsavgiften. Enligt avtalet med Ownit har vi kapacitet med 1000 MB för uppladdning samt nedladdning. Vid frågor kontaktar du Ownits kundtjänst direkt: Kontakta oss – Ownit
Balkonger
Som innehavare till lägenheterna i brf Sysslomannen är man skyldig att hålla sin balkong ren från snö. Detta för att förhindra onödig förstörelse av balkong samt att evakueringsluckan i balkonggolven måste hållas fria för utrymning i samband med ev. brand. Alla lägenhetshavare som finns på plan 8-9 är enligt brandskyddsstadgarna skyldiga att hålla sitt balkonggolv (och då främst över brandluckan) fritt från t.ex. trätrall eller hel- täckande matta, eller att på annat sätt störa utrymning via brandstegen.
Markiser
Om du vill köpa markiser så gäller följande: Markisväven skall vara grå, märket Sandatex, markisväv 97 och modellen ska vara på rulle och med raka kanter. https://sandatex.se/produkt/solsskydd-utomhus-markisvav-gra-0097/. Vad gäller upphängningssätt är det frivilligt.
Du kan köpa markiserna på valfritt ställe, men du inte vill leta kan vi rekommendera Älvsjö Markis och Persienn i Bandhagen (tel. 08-647 81 eller https://www.amop.se/amop/) då dessa levererat markiser till oss tidigare och därför har information om färg och modell.